EN | FI | SV
Mhh season2

New Performance Turku Spin Off

22988852415 5ef9032ad3 k
Biljett: 15,00 € / 10,00 €
Location : Mad House Helsinki Visa karta

Datum:
6 oktober 2015 19:00
7 oktober 2015 19:00

Turussa 28.9-4.10 järjestettävä New Performance Turku Festival on tänä vuonna yhteistyötä ja keskustelua, rakennettua luontoa, chileläistä feminismiä, häpeää ja paljaita takapuolia, vuoropuhelua tieteen kanssa, maatumisen ääniä ja iltaklubeja. Mad Houseen festivaali tuo spin-off -ohjelmistonsa, kummikatsoja-konseptin sekä mahdollisuuden teosten äärellä tapahtuvaan keskusteluun.

Anaïs Heraud: Ritournelle 6.10.
French & Mottershead: Afterlife (Woodland) 6. & 7.10.
Joshua Sofaer: Embarrassment: A Bare-Buttocked Lecture (+Afterwork-keskustelu / Afterwork discussion) 7.10.

French & Mottershead

French & Mottersheadin muodostavat brittiläiset Rebecca French ja Andrew Mottershead. Pari luo tilanteita, joissa osallistujat saavat tilaisuusen ajatella uudelleen itseään, suhdettaan paikkaan ja toisiinsa. French & Mottershead -duolle taide on kokemusten luomista. Teokset sisältävät usein konkreettisia kertomuksia, joiden vaikutukset kuulijaan voivat olla sekä psyykkisiä että fyysisiä. Kertomukset samaan aikaan häiritsevät mutta myös syventävät kuulijan tietoisuutta itsestään erilaisissa nykyajan nopeasti kehittyvissä ympäristöissä. French & Mottersheadin laaja-alainen tuotanto koostuu performansseista, valokuvista, elokuvista ja installaatioista, joita on nähty useassa maassa niin museoissa, gallerioissa, festivaaleilla kuin julkisessa tilassakin.

Afterlife (Woodland) on 18-minuuttinen ääniteos, nykyaikaan päivitetty meditaatio ihmisen suhteesta kuolemaan, kehoon, paikkaan, luontoon ja aikaan. Teos yhdistää ruumiillista kokemuksellisuutta, oikeusantropologiaa, ekologiaa ja estetiikkaa. Woodland on osa French & Mottersheadin äänikertomuksista koostuvaa teossarjaa, jossa vuosisadat tiivistyvät minuutteihin. Teokset tarjoavat kuulijalle mahdollisuuden pysähtyä ajattelemaan mitä keholle tapahtuu kuoleman jälkeen erilaisissa ympäristöissä: syksyisessä metsässä, tarkoin säädellyssä museoympäristössä, kaupunkialueen vesireitillä, tavallisessa kodissa.

Teksti: French & Mottershead
Ääni: Tanya Myers
Tiedeneuvoja: Dr. Carolyn Rando, Forensic Anthropologist, University College London

Anaïs Heraud

Anaïs Heraud (s.1988) on Berliinissä asuva performanssi- ja kuvataiteilija. Hän on esiintynyt eri puolilla Eurooppaa sekä sooloteoksillaan että kollaboraatioillaan muiden performanssitaiteilijoiden, sekä tanssijoiden ja muusikoiden kanssa.

Ritournelle (ransk.) on ensisijaisesti musiikista tuttu käsite ja se muistuttaa muodoltaan kertosäettä. Se viittaa kertaavaan sanontaan, joka asteittain kasvaa uusiin ulottuvuuksiin.. Ritournelleja löytää usein muun muassa lastenlauluista, mainoksista tai mielenosoitusten poliittisista iskulauseista;  ne välttelevät perinteistä tarinankerrontaa ja painottavat tekemistä. Anaïs Heraud soveltaa ritournellen konseptia sooloperformanssissaan, joka tutkii äänen ja oraalisuuden ulottuvuuksia elävien kuvien rakentumisessa.

Joshua Sofaer

Joshua Sofaer (s. 1972) on englantilainen taiteilija, jonka työn keskiössä ovat erilaiset yhteistyön ja osallistamisen muodot. Tunnettuja teoksia ovat muun muassa Scavengers -teokset, joissa yleisö juoksi kilpaa pitkin kaupunkia ratkoen vihjeitä ja suorittaen tehtäviä. Tehtävänannoista syntyneet taidenäyttelyt nähtiin Lontoon Tate Modern -museossa sekä San Franciscon modernin taiteen museossa. Lontoossa sijaitsevaan tiede- ja tekniikkamuseo Science Museumiin Sofaer loi The Rubbish Collection nimisen teoksen, jossa museon jätteistä syntyi valtava arkisto. Vuonna 2014 hän ohjasi Tukholman Kansallisoopperaan uuden version Bachin Matteus-passiosta ja 2015 Sofaer ideoi ja ohjasi kansallisia rajoja ja maahanmuuttoa yökerhon kontekstissa käsitelleen Border Force -tapahtuman. 

Embarrassment: A bare-buttocked lecture on Joshua Sofaerin ensi-iltansa Turussa vuonna 2000 saanut luentoperformanssi, joka tutkii häpeän syitä ja seurauksia. Luennoitsijana Sofaer on asettanut tavoitteekseen joutua häpeämään yleisön edessä. Mutta, jos teoria pitää paikkansa se ei tule onnistumaan: kun yleisö tajuaa, että esiintyjä tekee kaikkensa joutuakseen häpeämään, tavoite muuttuu mahdottomaksi.

www.joshuasofaer.com


Share: