EN | FI | SV
Madhousebanner
Tre experimentella nordiska premiärer på Mad House i början av mars
False?1519751291

Mad House, hemmet för performanskonst, femte säsongens åttonde vecka hämtar tre nordiska experimentella konstnärers premiärer till Södervik i Helsingfors. Svenska The Disengaged Free Jazz Orchestra hämtar sin performans Hide In Plain Sight In Plain Hindsight till Mad House. Föreställningen är en kommentar över rastlöstheten i vårt samtida samhälle, som förlitar sig på neoliberalistisk kapitalism. Finska Niko Hallikainen forskar i psykisk ensamhet i sitt soloverk Blue Exhaust och norska-franska Orfee Schjuitis föreställning Shaking the Libidinous reflekterar över konventionella roller och dramaturgi i sex.

Verken framförs i dubbelkvällar i Tiivistämö 8-10.3.

The Disengaged Free Jazz Orchestra (SE) * Premiär
8–10.3.2018, to-fre kl 18.30–21.30, lö kl 20.00–21.00

I ett tältliknande parasitiskt gömsle, som fästs vid Mad House framför konstnärerna texter, ljud, ritualer och handlingar som relaterar till de prekära samhällsvillkor som kapitalismen skapar. Inne i Mad House går det att följa verket via video från fyra övervakningskameror som övervakar konstnärerna samt omgivningen.

Performance-duon The Disengaged Free Jazz Orchestra (Maria Stiernborg och Kajsa Wadhia) har sedan 2013 undersökt prekär arbetsordning, neoliberal kapitalism och konstnären som arbetare genom olika experiment och med olika undersökningsområden. Med bakgrund i koreografi respektive scenografi och bildkonst har duon arbetat fram ett eget scenspråk som blandar starka visuella inslag med ett lekfullt experimenterande med språk, röst och text.

Niko Hallikainen (FI): Blue Exhaust * Premiär
8–9.3.2018 kl. 19Niko Hallikainen
är författare och ljuddesigner. Blue Exhaust är hans första sceniska verk. Han kompas på scenen av Kristian Palmus ljussättning och döda mänskor och tomhet. Blue Exhaust omvandlar en utmattad kropp till en koreografi av ensamhet, i rörelse genom språk och ljud. Föreställningen skapar rum för det gemensamma språk på vilket alla de ensamma förgås. Föreställningens språk är är sömnlöshet, sorg och dejting-appar, prat, pengar, lust och videor, sex och sjukdom och oförmåga. Blue Exhaust uttrycker den stressade kroppen till en bild, som är ett fruset ögonblick av musik

Orfee Schuijt (FR/NO): Shaking The Libidinous * Premiär
8–10.3.2018, to-fre kl. 20, lö kl. 19
Shaking the libidinous efterstävar en abstraktion av libidon, genom textuell redigering och koreografiska element: ett återkrävande av det sensuella och erotiska området ur ett feminint perspektiv.

Performancehuset Mad House firar sin femte säsong 18.1.–25.3.2018 i Södervik, Helsingfors. Under våren 2018 finns i Presseriet i Södervik förutom den internationella performance scenen, Mad Bar med ett digert program.  

Biljetter: 15 / 10 / 8 euroa, www.lippu.fi/mad-house-helsinki

Share: