Haastattelussa: Hunajanjyvä

Kuvataiteilija Sadet Hirsimäki ja äänitaiteilija Eero Pulkkinen olivat torstaina 5. lokakuuta valmistautumassa lauantain Hunajanjyvä-esitystapahtumaan. KUVA: JUHANI NIIRANEN / HS — Lue koko artikkeli Helsingin Sanomista.

Mad House Helsinki: Miten alunperin löysitte Kauttualle, jossa Hunajanjyvä on syntynyt? Mistä idea Hunajanjyvän syntyyn tuli?

Hunajanjyvä: Oltiin mietitty maalle muuttoa hetkeksi jo pidempään. Pandemian helpottaessa luovuttiin kämpistä Helsingissä ja mentiin suvun mökille asumaan kuukaudeksi. Matkalla Ruukinpuiston ohi kuultiin vinkki, että siellä on tosi halpoja vuokra-asuntoja tyhjillään. Kaivattiin avaruutta ja metsään, sillä oltiin asuttu yhdessä pandemia-aika tosi tiiviisti yksiössä Vallilassa. Tehtiin 3kk vuokrasoppari Kauttualle, mut sit pidennettiin sitä vuodeksi. Niihin aikoihin pystyttiin työskenteleen etänä ja rauhoittuminen tuntui tärkeältä.

Pyörittiin Kauttuan kylässä pyörillä ympäriinsä ja nähtiin paljon tiloja tyhjillään. Huomattiin että Helsinkiin verrattuna kaikkia mahdollisuuksia on, ja saatiin myös kunnalta ilmainen työhuone, jyvämylly, missä asui myös hiiriä ja katosta valui edelleen jyviä lattialle. Hiljalleen tutustuttiin myös paikalliseen taiteilijayhteisöön ja yksittäisiin tekijöihin.

Saimme kutsun paikallisen taiteilijan Annette Juuselan pihanäyttelyyn, ja ajateltiin et kun oltiin muutettu sinne niin ei vaan mennä maalle nauttimaan metsän rauhasta ja keskittymään omaan taiteelliseen työhön, vaan myös tehdään siellä jotain yhteistä. Idea Hunajanjyvästä kehittyi paikkakunnalla eri paikoissa kulkiessa ja pohtiessa, että voisimmeko työskennellä ensimmäistä kertaa kunnolla yhdessä.

MD: Hunajanjyvä järjesti lokakuussa 2023 Salama ja Maa -esitysillan Mad House Helsingin uusissa tiloissa, jossa esiintyi viisi kuratoimaanne taiteilijaa (nenúhîr, Hevonen, Antti Tuomento, Daniele Willis, Tari Doris) ja ilta kokonaisuudessaan sisälsi monia muitakin esityksellisiä elementtejä. Miten tämä kokonaisuus valikoitui?

H: Haluttiin, että kokonaisuudessa on eri tyylisiä teoksia ja että samassa tapahtumassa kohtaa omassa tilassaan kehittyneitä teoksia sekä tapahtumaa varten käsikirjoitettuja osioita. Myös valo- ja äänisuunnittelu kehittyi osittain itsenäisesti, toki illan kulusta tietoisena. Emme treenanneet esityskokonaisuutta kertaakaan läpi. Tämä oli oikeastaan valinta, joka liittyi niin ajankäyttöön kuin myös esityksessä käsiteltäviin teemoihin. Esitys käsittelee myös taiteen tekemiseen liittyvää intohimoa, joka harvoin kohtaa käytössä olevien resurssien kanssa. 

Esityksen osat olivat osittain jo suunnittelupalavereissa nivottu yhteen. Olimme jutelleet kaikkien taiteilijoiden kanssa kokonaisuudesta ja tarinasta, ja tietysti kysyimme kaikilta haluaisivatko he esittää oman tahoillaan valmistamansa esityksen vai osallistua kokonaisuuteen. Kaikki olivat halukkaita lähtemään rakentamaan esityksiään teeman ja tarinan mukana. Esitysiltana osat tulivat kuitenkin ensi kertaa yhteen jatkumona. Oli kivaa, että intuitiivinen hetkeen ja taiteilijoiden työhön luottaminen teki illasta merkityksellisen jännityksestä ja ennalta-arvaamattomuuudesta huolimatta, ja osittain sen ansiosta.

Pohtiessamme esityksessä rakentuvan kulttuuritilan ja Antti Tuomennon visioiman Taiteilijan Talon konseptia ja asioiden järjestäytymistä, tuntui tärkeältä säilyttää esityksen rakenteessa vapautta ja mahdollisuus muutokseen sekä yleisön osallistumiseen. Näin pohtiminen ja mahdollinen oivaltaminen voisi jatkua myös esitysillan aikana.

MH: Mitä tuntuu työskennellä Helsingissä Kauttualla syntyneen konseptin äärellä?

H: Hyvältä. Kauttua oli vahvasti läsnä esitysillassa ja sen rakentumisessa. Aiempiin tapahtumiimme verrattuna Mad Housen esitysilta oli omalla tavallaan erilainen, jo myös näyttämön tilan ja sijainnin vuoksi,  ja siksi myös erityinen. Seuraavaksi hakeudumme töihin Tuustaipaleelle ja Parkanoon. Meidät kutsuttiin myös Norbergfestivaaleille Ruotsiin, mikäli he saavat apurahan.

MD: Hunajanjyvä tekee myös nettiteoksen Mad Housen verkkojulkaisuun, joka julkaistaan joulukuussa 2023 - mitä siellä koetaan? Millainen suhde nettiteoksella on esitysiltaan?

H: Nettiteoksessa esitellään Kauttuan metsään avautuva uusi tapahtumatila, Riista Live. Uudesta esiintymistilasta, jossa artistit esiintyvät riistakameran katseen alla, oli puhetta jo Salama ja Maa -esityksessä. On mielestämme kummaa, ettei tyhjillään olevia tiloja anneta esimerkiksi Kauttualla paikallisten taiteilijoiden käyttöön, vaikka heitä toivotaan elävöittämään vanhaa Ruukin aluetta. Taidetiloiksi, esiintymispaikoiksi ja työhuoneiksi annettavien tilojen nuukaista ja pihtaavaa osaa kaupunki- ja kyläsuunnittelussa kommentoiva teos on kuitenkin pohjimmiltaan optimistinen. Nettiteoksessamme taiteilijat ottavat riistakameratekniikan käyttöönsä. Esitysillassamme Mad Housessa näyttelijä Alisa Alho esitteli konseptia yleisölle samalla näytellen riistakameralle sekä keräten yleisöltä ilmoittautumisia tulevaan esitysiltaan ja esiintymään riistakameroiden edessä. Riista Live tulee tapahtumaan sekä Kauttualla paikan päällä että virtuaalisesti striiminä, jota voi seurata mistä tahansa päätteltään.

Edellinen
Edellinen

My Heritance – Orlan Ohtonen

Seuraava
Seuraava

Teatterin politiikkaa – Mad House muutti Tekstin taloon