Haastattelussa: Kaaos Company
Mad House: Kati, olet Principiassa Kaaoksen kutsukoreografina. Millaista teoksen tekeminen Kaaoksen kanssa on ollut ja mikä on projektissa erityistä?
Kati Raatikainen: Työskentelyprosessi on ollut todella kiinnostava ja opettavainen. Teoksen lähtökohtia mietittiin yhdessä, ja silloinen Kaaoksen taiteellinen johtaja ja Principiassakin mukana vuonna 2022 ollut Sally Davison ehdotti tutkimuskohteeksi ilmaa. Aiemmin Kaaos oli tehnyt teoksen vedessä. Sallyä kiinnosti, millä tavalla ilma-akrobatian kanssa työskentely voisi laajentaa liikkeen mahdollisuuksia. Itseäni kiinnostavat erilaisten laadullisten vastakohtien vaikutus olemiseen ja liikkumiseen. Ilma-akrobatiassa ilma ei suinkaan ole ainoa elementti vaan painovoima ja ruumiin paino vaikuttavat ihmisen ja ilmassa roikkuvien materiaalien suhteeseen merkittävästi. Niinpä teoksessa, niin kuin maailmassa yleensäkin, liikutaan painovoimaisessa kentässä toisia kohdaten ja avataan tilaa tämän prinsiipin havainnoimiselle.
Koreografina työni lähtökohta on pyrkiä havainnoimaan ja antamaan tilaa ihmisten, asioiden ja ilmiöiden kohtaamisille. Olen kiinnostunut ruumiillisuutemme perusasioista: Aisteista, havainnoista, valinnoista, vuorovaikutuksesta ihmisten ja muiden asioiden kesken. Minulle siinä riittää ikuisesti pureksittavaa esityksen lähtökohtana. Kiinnostavuus syntyy siitä, miten yksinkertaisuus avaa näkymiä kokemuksellisesti laajoihin tiloihin ja luo kerroksellisia merkityssuhteita.
Teoksessa ja prosessissa on erityistä työryhmän moninaisuus. Jokaisella esiintyjällä on oma historia ja kehollinen maailmasuhde, kahden esiintyjän tilallinen liikkuminen mahdollistuu pyörätuolin kanssa. Principia on omalaatuinen esitys, jossa eri kontekstit sekoittuvat ja ehkä vielä tanssitaidettakin enemmän taitoon rakentuva ilma-akrobatia ja nykysirkus, tulee uudelleen muovailluksi käsittelyssämme. Emme ole tieten tahtoen lähteneet purkamaan auki sirkuksen historiaa, mutta näen silti teoksen olevan esiintyjien ruumiillisten tilanteiden ja esityksen muodon kautta suhteessa siihen.
MH: Kaaos Company on ollut inklusiivisen ja esteettömän tanssin uranuurtaja Suomessa ja olette tehneet sitoutunutta työtä 2010 vuodesta asti. Miten tämä on rakennettu ja miten yhteisönne on muodostunut?
Georgie Goater: Kaaos Company perustettiin vuonna 2010 Sally Davisonin ja Gunilla Sjövallin toimesta taiteellisena ilmauksena inklusiivisen tanssikentän ympärille, jonka he olivat rakentaneet vuodesta 2008 lähtien järjestämällä viikoittaisia inklusiivisia liikeimprovisaatiotunteja. Nämä tunnit ovat olleet keskeisiä yhteisömme muotoutumisessa, ja ne jatkuvat nyt jo 17. vuotena sunnuntaisin aktiivisen ja monipuolisen yhteisön sekä kokeneiden fasilitaattoreiden voimin. Yhteisömme on jatkuvasti muotoutunut yhdessä.
Erilaisten yhteistyökumppaneiden, hallituksen jäsenten ja uusien äänien kautta alkuperäinen tarkoitus pysyy voimassa:
"yhdessä löytämämme luovat mahdollisuudet antavat meille kaikille monimuotoisempia tapoja olla inhimillisiä ajattelussamme, liikkeessämme ja taiteellisen työmme luomisessa."
Sally Davison (Taiteellinen johtaja 2010–2023)
Noora Västinen: Olemme tehneet alusta asti yhteistyötä paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti mm. eri järjestöjen ja tanssi- sekä taidefestivaalien kanssa. Olemme myös tuoneet tanssitaidetta paikkoihin, joissa sitä ei ole totuttu näkemään niin paljoa, kuten esimerkiksi kaduilla, kirjastoissa ja kauppakeskuksessa. Tämä on osaltaan herättänyt kiinnostusta ja tavoittanut uutta yleisöä. Viikoittaiset aikuisten tanssi- ja liikeimprovisaatio tunnit Helsingin Kaapelitehtaalla sekä lasten tunnit Annantalolla ovat kasvattaneet yhteisöämme ja osalle tanssin harrastajista on avautunut kokonaan uusi ura inklusiivisen tanssin kentällä.
MH: Miten tanssitaiteen kenttä (esim. työskentelymahdollisuudet ja yleisöt) ovat muuttuneet näiden vuosien aikana? Miten työ inklusiivisuuden eteen näkyy, vai näkyykö?
Noora Västinen: On ollut ilo huomata, että käsitys siitä kuka (ja minkälainen keho) voi olla tanssija, ja kenellä on mahdollisuus esiintyä, on mielestäni laajentunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Erilaisten työmahdollisuuksien saamiseen vaikuttaa toki isolta osalta erilaiset apurahat, joilla monet tanssi projektit, -tapahtumat ja residenssijaksot rahoitetaan ja mahdollistetaan. Olemme olleet onnekkaita, että olemme saaneet monia apurahoja ja monet produktiomme ovat mahdollistuneet.